Resultaten

Resultaten

Overzicht resultaten


Sinds 1999 zijn er negen metingen geweest binnen de Vlaamse studie. In deze metingen hebben de jongeren, ouders en leerkrachten vragenlijsten ingevuld. Op basis van deze enorme schat aan informatie, zijn er door de onderzoekers vele wetenschappelijke artikelen geschreven en in de media nieuwsberichten uitgekomen.


Hieronder vindt u deze nieuwsberichten, nieuwsbrieven die naar de deelnemers zijn verstuurd en wetenschappelijke artikelen.

Nieuwsberichten

2009, Amaranta de Haan, bron: Trouw


Schreeuwende ouders beschadigen kind


Ouders die schreeuwen tegen hun kind of het zwaar bekritiseren om het terecht te wijzen, lopen de kans dat hun kind meer gaat liegen, spijbelen en stelen dan andere kinderen. Het geschreeuw maakt vooral kinderen die introvert, onwelwillend of slordig zijn agressief, al speelt aanleg daarbij ook een rol.

Lees hier verder.

2003, Peter Prinzie, bron: KLASSE


Waarom zijn kinderen stout?


Een driftbui, liegen, nukkig reageren, ze doen het allemaal wel eens. Waarom zijn kinderen (soms) stout? En wanneer wordt stout zijn echt probleemgedrag? «Ouders moeten dringend hun kinderen opnieuw opvoeden», klinkt het op school. «Je kan ouders niet altijd met de vinger wijzen», zegt doctor Peter Prinzie. «Sommige kinderen hebben gewoon een moeilijker karakter. En dat los je niet altijd op met een strenge aanpak.»Dr. Peter Prinzie: «Goed opvoeden is niet genoeg».


Drie jaar lang volgde orthopedagoog Peter Prinzie 680 kinderen tussen 4 en 6 jaar tot ze 7 en 9 waren. Hij zocht naar het verband tussen probleemgedrag bij kinderen en hun opvoeding. Hoe stout zijn kinderen en waarom?

Lees hier verder.

2001, Peter Prinzie, bron: KLASSE


Jong geweld


U leest niet vaak cijfers over geweld bij jonge kinderen. Hier zijn ze. Eén op vijf Vlaamse moeders van jongens tussen 4 en 7 jaar meldt dat hun kind regelmatig spullen van andere kinderen vernielt. Meisjes zijn blijkbaar op vele punten een pak braver. Eén op vier jongens vecht veel, ongeveer één op drie heeft regelmatig een driftbui, liegt en bedriegt. Dat blijkt uit tussentijdse resultaten van het onderzoek «Opvoeding in Vlaanderen» aan de Universiteit van Leuven. Voor Klasse voor Ouders vergeleken de onderzoekers de cijfers ook met die van tien jaar geleden.


«Er is niet méér dan toen», zegt Peter Prinzie, pedagoog en coördinator van het onderzoek. «Ook al denken ouders en opvoeders dat misschien.» Toch zijn jonge kinderen soms al heel agressief. Dat zorgt voor problemen thuis en op school.

Lees hier verder.

2015

Nieuwsbrieven

Klik op een nieuwsbrief om hem volledig te zien.

2004

2009

2022

2018

Wetenschappelijke artikelen

Hier vind je een lijst met referenties van alle wetenschappelijke artikelen die op basis van de Vlaamse Studie zijn geschreven. Als je op een referentie klikt, word je doorgestuurd naar de link van het artikel in Web of Science. Mocht je niet kunnen inloggen in Web of Science, kan je altijd een artikel bij ons opvragen via het respons vak hieronder.

Jaartal

Referentie

2024

Wismans, A., Jansen, P., Thurik, R., Prinzie, P., & Franken, I. (2024). Seeking the roots of entrepreneurship: Childhood and adolescence extraversion predict entrepreneurial intention in adults. Applied Psychology https://doi.org/10.1111/apps.12531


2023

Grossmann, L., Luyckx, K., & Prinzie, P. (in press). The longitudinal link between personality and relationship quality in emerging adults: Mediation by identity? Emerging Adulthood.


Koster, N. Laceulle, O. M., Prinzie, P., van der Heijden, P. T. & van Aken M. A. G. (in press). A DAE perspective on the interface between adaptive and maladaptive personality development: A conceptual replication. Development and Psychopathology.


Van der Hallen, R., De Pauw, S., & Prinzie, P. (2023). Coping, (mal)adaptive personality and identity in young adults: A network analysis.Development and Psychopathology,1-14. doi:10.1017/S0954579423000020


2022

Boele, S., Nelemans, S.A., Denissen, J. J. A., Prinzie, P., Bulow, A., & Keijsers, L. (2022). Testing transactional processes between parental support and adolescent depressive symptoms: From a daily to a biennial timescale. Development and Psychopathology. https://doi.org/10.1017/S0954579422000360


de Maat, D. A., Lucassen, N., Shiner, R. L., & Prinzie, P. (2022). A person-centered approach to resilience and vulnerability in emerging adulthood: Predictions from parenting and personality in adolescence. Development and Psychopathology.https://doi.org/10.1017/S0954579422000578


2021

Arana, C. C., De Pauw, S. S., De Maat, D. A., van IJzendoorn, M. H. & Prinzie, P. (2021). No differential susceptibility or diathesis stress to parenting in early adolescence: Personality facets predicting behaviour problems. Personality and Individual Differences.doi:10.1016/j.paid.2020.110406.


Arslan, İ. B., Lucassen, N., van Lier, P., de Haan, A. D., & Prinzie, P. (2021). Early childhood internalizing problems, externalizing problems and their co-occurrence and (mal)adaptive functioning in emerging adulthood: a 16-year follow-up study.Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology,56(2), 193–206. https://doi.org/10.1007/s00127-020-01959-w


De Maat, D. A., Jansen, P. W., Prinzie, P., Keizer, R., Franken, I. H. A., & Lucassen, N. (2021). Examining longitudinal relations between mothers’ and fathers’ parenting stress, parenting behaviors, and adolescents’ behavior problems.Journal of Child and Family Studies, 30(3),771-783.https://doi.org/10.1007/s10826-020-01885-0


Deutz, M., van Eldik, W. M., Over de Vest, V. T., Ringoot, A., de Haan, A. D., & Prinzie, P. (2021). An 11-year prospective study of personality X parenting interactions as predictors of self-efficacy in young adults: diathesis-stress or differential susceptibility?BMC Psychology,9(1), 172. https://doi.org/10.1186/s40359-021-00676-6


van Eldik, W. M., de Haan, A. D., Arends, L. R., & Prinzie, P. (2021). Moderation of associations between interparental stress and (mal)adaptation by adolescents' personality: Contrasting differential susceptibility and diathesis-stress models.Journal of Personality,89(4), 617–633. https://doi.org/10.1111/jopy.12603


2020

Van Eldik, W. M., De Haan, A. D., Parry, L., Davies, P. T., Luijk, M. P. C. M., Arends, L. R., Prinzie, P. (2020). The interparental relationship: Meta-analytic associations with children’s maladjustment and responses to interparental conflict. Psychological Bulletin, 146(7), 553-594.


2019

Prinzie, P., De Haan, A. D., & Belsky, J. (2019). Personality and Parenting. In M.H. Bornstein (Ed.), Handbook of parenting. Volume 3: Being and becoming a parent (3rd., pp. 797-822). New York, NY: Routledge.


Van Eldik, W., de Haan, A. D., Arends, L. R., Belsky, J., & Prinzie, P. (2019). Personality, depressive symptoms, the interparental relationship and parenting: Prospective associations of an actor-partner interdependency model. Journal of Family Psychology, 33(6), 671-681


Om een artikel op te vragen, kan je hieronder je gegevens en de titel van het artikel invullen. Dan zullen we het betreffende artikel zo spoedig mogelijk naar je versturen.