Onderzoeksteam

De Vlaamse studie en het deelproject Generatie 3.0 worden uitgevoerd aan de Universiteit Gent.
Ontmoet hier het enthousiaste team
dat dit onderzoek mogelijk maakt.


Ons team

Peter Prinzie



Peter Prinzie, de founding father van de Vlaamse Studie naar Opvoeding, Persoonlijkheid en Ontwikkeling, promoveerde in 2002 aan de Katholieke Universiteit van Leuven. Van 2003 tot 2006 was hij als universitair docent verbonden aan de Universiteit Leiden. Van 2006 tot 2014 was hij universitair hoofddocent aan de Universiteit Utrecht. Van 2014 tot 2024 was hij hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is Odysseus laureaat van het FWO brain gain flagship. Dankzij deze subsidie is hij sinds februari 2024 als gewoon hoogleraar verbonden aan de Universiteit Gent.


Peter Prinzie doet vooral onderzoek naar determinanten van opvoeding en ontwikkeling vanuit een levensloopperspectief. Met zijn team focust hij op het welbevinden van jongvolwassenen.
Hij is auteur en medeauteur van meer dan 150 (inter)nationale publicaties.

Bart Soenens



Bart Soenens studeerde theoretische psychologie aan de KULeuven. Hij promoveerde in 2006 aan de KULeuven met een doctoraat over psychologisch controlerend opvoeden. Hij is momenteel hoogleraar aan de Universiteit Gent.

 

Bart Soenens doceert vooral in het domein van de Ontwikkelingspsychologie. Zijn onderzoek focust op de rol van ouderlijke opvoeding in de psychosociale ontwikkeling van kinderen en adolescenten. Hij bestudeert daarbij zowel dimensies van opvoeding die bevorderlijk zijn voor ontwikkeling als opvoedingsdimensies die ontwikkeling kunnen fnuiken. In recent werk staat de beleving van het ouderschap en het welbevinden van ouders zelf centraal.

Het huidige team

Doctoraatsstudenten

Melodia Koupa



Als onderzoeker met een internationale achtergrond brengt Melodia een diverse en brede psychologische ervaring in het team. Ze begon haar academische reis in Griekenland (D.U.Th), waar ze pedagogische wetenschappen studeerde, en breidde later haar kennis uit met een tweede opleiding in psychologie in Duitsland (Trier University). Haar zoektocht naar meer diepgaande kennis bracht haar naar Nederland (Erasmus Univeristy Rotterdam), waar ze een master in klinisch psychologisch onderzoek heeft afgerond. Momenteel werkt zij als doctoraatsstudent aan de Universiteit Gent. 


Haar werk richt zich op de ingewikkelde dynamiek tussen persoonlijkheid, persoonlijkheidsontwikkeling en de ontwikkeling van pathologische persoonlijkheidstrekken, evenals de cruciale rol van ouderschap in deze processen. Met haar onderzoek wil ze bijdragen aan een dieper begrip van persoonlijkheidsontwikkeling en de implicaties daarvan voor geestelijke gezondheid.

Bente Verhelst



Bente studeerde klinische psychologie aan de Universiteit Gent. Na haar studies stapte ze de klinische praktijk in, waar ze waardevolle inzichten verwierf over het belang van opvoeding en de onderlinge afstemming tussen ouders en hun kinderen. Deze boeiende praktijkervaringen inspireerden haar om het ouderschap en de ontwikkeling van kinderen diepgaander te bestuderen. Momenteel werkt zij als doctoraatsstudent aan de Universiteit Gent.


Bente is geïnteresseerd in de ervaringen van (jong)volwassenen die op het punt staan om ouder te worden of  die al kinderen hebben. Haar onderzoek richt zich zowel op de ouders, als op de ontwikkeling van hun kind(eren) en hun onderlinge interacties. Het ouderschap brengt namelijk uitdagende taken met zich mee, en Bente wil graag onderzoeken hoe ouders en hun kinderen hiermee omgaan. Zij zal dus hoofdzakelijk bijdragen aan het Generatie 3.0 project.

Postdoctoraal onderzoekers

Khawla Ajana


Khawla heeft een uitgebreide internationale academische achtergrond en heeft in verschillende landen gestudeerd. Ze haalde een Bachelor diploma in Psychologie met een focus op cognitieve psychologie en psycholinguïstiek aan de Universiteit van Sorbonne in Parijs en een Master diploma in cognitieve wetenschappen en ergonomie aan de Universiteit van Bordeaux, met een specialisatie in technologieën, gezondheid, ergonomie en handicap. Ze promoveerde in 2023 aan het Psychological Sciences Research Institute (IPSY) van de Université Catholique de Louvain. Sinds februari 2024 werkt ze als postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Gent. 


Haar onderzoek richt zich op het ontwikkelen van virtual reality-interventies om het welzijn en de mentale gezondheid van mensen te verbeteren. Ze ontwikkelt technologieën die jongvolwassenen kunnen helpen in hun overgang naar volwassenheid, met focus op hoe deze technologieën mensen kunnen helpen bij het leren omgaan met emoties en de ontwikkeling van hun identiteit. Khawla's werk maakt de brug tussen psychologie en technologie om de levenskwaliteit van mensen te verbeteren, waarbij de gebruikers en hun ervaringen centraal staan.

Nele Flamant


Nele studeerde klinische psychologie aan de Universiteit van Gent. Ze promoveerde in 2022 aan de Universiteit Gent met onderzoek naar hoe kinderen en jongeren omgaan met controlerende ouders en leerkrachten. Sinds 2023 werkt ze als postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Gent. 


In haar onderzoek focust Nele zich voornamelijk op hoe ouders en jongeren elkaar wederzijds beïnvloeden. Meer specifiek onderzoekt ze hoe opvoeding een impact heeft op de ontwikkeling van kinderen en adolescenten, en hoe gedrag van kinderen en adolescenten een bepaalde opvoeding bij hun ouders uitlokken.  

Bram Van Bockstaele



Bram studeerde theoretische en experimentele psychologie aan de Universiteit van Gent. Hij promoveerde in 2011 aan de Universiteit van Gent met onderzoek naar de relatie tussen aandachtsprocessen en de ontwikkeling van angst. Tussen 2011 en 2023 werkte hij als postdoctoraal onderzoeker in Gent, Amsterdam, Utrecht, en Perth. Sinds 2024 werkt hij opnieuw als postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Gent.  


Bram doet vooral onderzoek naar hoe mensen hun emoties proberen te beïnvloeden. Zo onderzoekt hij welke strategieën mensen gebruiken om de intensiteit van emoties te veranderen, hoe (of van wie) kinderen die strategieën leren, en of het gebruik van sommige strategieën samenhangt met het emotionele welzijn van mensen. 

Datamanager

Charlotte Schrooyen



Charlotte studeerde klinische psychologie aan de Universiteit van Gent en behaalde er in 2023 haar doctoraat over de overgang naar het ouderschap. Haar onderzoek richtte zich specifiek op de rol van ouderlijke identiteit in relatie tot het welbevinden en de vroege opvoeding van ouders. Sinds 2024 is Charlotte betrokken bij het Odysseus-project.


Binnen dit project zet Charlotte zich voornamelijk in voor de optimalisatie en het efficiënte beheer van onderzoeksdata. Ze is ook betrokken bij onderzoek gerelateerd aan het ouderschap. Daarnaast werkt Charlotte als klinisch psycholoog, waar ze kinderen met ontwikkelingsmoeilijkheden en hun ouders begeleidt. Charlotte combineert haar klinische ervaring en wetenschappelijke kennis om gezinnen te ondersteunen bij de uitdagingen die het ouderschap met zich meebrengt.

XR-developer

Gaël Vanhalst



Gaël studeerde Digital Arts and Entertainment aan Howest in Kortrijk. Tussen 2018 en 2022 werkte hij in de onderzoeksgroep DAEResearch, waar hij voornamelijk onderzoek deed naar het gebruik van AR en VR in verschillende industrieën.


Gaël richt zich op het ontwikkelen van AR- en VR-applicaties voor diverse doeleinden. Hier benut hij zijn uitgebreide kennis van gamedesign en technologieën om krachtige en innovatieve ervaringen te creëren.

Samenwerkingen

Klaas Bombeke



Klaas Bombeke is professor en senior onderzoeker bij de onderzoeksgroep imec-mict-UGent, verbonden aan onderzoekscentrum Imec en Universiteit Gent.


Samen met het EMULab team bestudeert hij mens-technologie interacties door methoden en theorieën uit de sociale en cognitieve psychologie, neurowetenschappen, communicatiewetenschappen en engineering samen te brengen. Hij houdt zich voornamelijk bezig met onderzoek naar het ontwerpen van elektronische/digitale producten met een focus op (neuro)ergonomie, objectieve/impliciete metingen van gebruikerservaring en psychologische fenomenen zoals stress, mentale inspanning, flow of andere cognitief-affectieve toestanden.

De afgelopen jaren heeft hij samen met het team ook het XR-framework “ExperienceTwin” uitgewerkt, dat toelaat menselijk gedrag te capteren in XR-applicaties.

Jelle Saldien



Jelle studeerde industrieel ingenieur ELA-ICT aan KULeuven en Product Ontwikkeling aan UAntwerpen. Hij promoveerde in 2009 aan de Vrije Universiteit Brussel met de ontwikkeling van de sociale robot Probo. Vervolgens startte hij als docent in het domein industrieel ontwerpen bij Howest. In 2013 werd hij aangesteld als professor bij UGent en in 2018 trad hij toe tot de onderzoeksgroep imec-mict-UGent en als PI binnen imec. Sinds september 2023 is hij hoogleraar binnen het departement Productontwikkeling aan UAntwerpen en behoudt hij een deeltijdse aanstelling bij imec-mict-UGent.

 

Zijn onderzoek richt zich op het ontwerp van interacties tussen mens en technologie (Interaction Design). Dit omvat zowel de fysieke als de digitale aspecten van toekomstige producten, zoals waargenomen door gebruikers. De nadruk wordt gelegd op nieuwe methoden voor prototyping en het ontwerpen van user interfaces. De afgelopen jaren werd er samen met Klaas Bombeke gewerkt aan een XR-framework genaamd "ExperienceTwin" om menselijk gedrag te meten tijdens XR-belevingen. Voor meer informatie, kijk op www.experiencetwin.org

Amandine Verstegen



Amandine Verstegen studeerde Theoretische en experimentele psychologie aan de Universiteit Gent. Tijdens haar studie liep ze stage bij de onderzoekslijn Psychologie en Technologie aan de Thomas More Hogeschool in Antwerpen. Hier droeg ze bij aan het Immersive Mental Health-project, dat de mogelijkheden van virtual reality en wearables onderzocht om ontspanning te bevorderen bij cliënten, patiënten en zorgprofessionals. In het bijzonder werkte ze mee aan de ontwikkeling van een smartphone-gebaseerde virtual reality-app gericht op ontspanning. Haar masterproef focuste op de impact van zonlicht op werkprestaties en humeur, zowel in natuurlijke als in virtuele omgevingen.


Momenteel werkt Amandine als junior onderzoeker bij imec-mict-UGent. Haar onderzoek richt zich op de ontwikkeling van een virtual reality-interventie voor jongvolwassenen, met als doel stress en angst te verminderen.

Internationale samenwerkingen

Henning Tiemeier



Henning studeerde geneeskunde, sociologie en psychologie aan de Universiteiten van Bonn en Manchester. Hij promoveerde in 2003 met onderzoek naar depressie bij ouderen aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam. Hij werkte 25 jaar aan het Erasmus Universitair Medisch Centrum, vanaf 2011 als hoogleraar psychiatrische epidemiologie. Sinds 2018 is hij hoogleraar Sociale en Gedragswetenschappen aan de Harvard T.H. Chan School of Public Health, waar hij de leerstoel voor Moeder-Kind-Gezondheid bekleedt.


Het onderzoek van Henning en zijn team in Harvard richt zich op de ontwikkeling van het kind. Daarbij werkt hij vooral met data van grote cohorten, zoals Generation R, waar hij velen jaren het gedragsonderzoek heeft geleid. Henning probeert methoden uit de epidemiologie, psychologie, neuroscience en sociale wetenschappen in zijn werk te integreren.

Lea Großmann



Lea Großmann is een klinisch psycholoog en een promovendus. Ze behaalde haar master Werk, Gezondheid en Organisatiekunde aan de Rabboud Universiteit en haar master in Klinische Psychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam in 2021.
Ze volgt haar opleiding tot klinisch psychotherapeut in Keulen en werkt als klinisch psycholoog.


In haar promotieonderzoek doet Lea onderzoek naar de link tussen zowel normale als maladaptieve persoonlijkheid en identiteit bij jongvolwassenen.


Daniel Filip


Daniel is a PhD student in psychology and a clinical psychologist. He holds a Bachelor's Degree in Business with a minor in education from the renowned University of Mannheim (2017), as well as a Bachelor's Degree in Psychology with a minor in developmental psychology from Radboud University (2021). He earned a Master's Degree in Clinical Psychology from Erasmus University Rotterdam (2022).


Since summer 2022, Daniel has been training to become a psychotherapist, specializing in psychodynamic psychotherapy. In line with the scientist-practitioner spirit, and to further inform his clinical practice, he began his PhD in 2022. His research focuses on personality pathology and its correlations with addiction-related constructs, such as excessive social media use and alcohol consumption, particularly in emerging adults.

Ruth Van der Hallen


Ruth studeerde Klinische en Gezondheidspsychologie aan de KU Leuven (2012). Aansluitend behaalde zij haar doctoraat in de Psychologie (2016) en postgraduaat in de Psychodynamische Psychologie (2016), tevens aan de KU Leuven. Sinds 2017 is zij als universitair (hoofd)docent werkzaam aan de Erasmus Universiteit Rotterdam in Rotterdam, Nederland. Naast haar academische carrière is Ruth ook werkzaam als psycholoog in de klinische praktijk.


In haar onderzoek richt Ruth zich op individuele verschillen in hoe mensen omgaan met tegenslagen, variërend van alledaagse moeilijkheden tot traumatische ervaringen. Centraal in haar onderzoek staan thema's zoals coping, veerkracht, trauma en (maladaptieve) persoonlijkheid. Ruth streeft ernaar om het complex samenspel tussen deze verschillende factoren beter te begrijpen. Ze werkt intensief samen met diverse stakeholders, waaronder jongeren, ervaringsdeskundigen, maatschappelijke partners en beleidsmakers, met als doel om gezamenlijk tot meer inzicht en innovatieve oplossingen te komen.

Guus Smeets



Guus studeerde Geestelijke Gezondheidskunde aan de Universiteit Maastricht en promoveerde daar in

(2005). Hij werkte als Universitair Docent Klinische Psychologie bij de Open Universiteit, de Universiteit Maastricht en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Met ingang van 1 augustus 2024 is hij decaan van de faculteiten Psychologie en Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit Nederland. Hij is tevens bestuurlijk actief voor de postacademische opleidingstrajecten voor de klinische praktijk.


In de loop van zijn carrière heeft Guus Smeets zijn onderzoeksfocus deels verlegd naar onderwijsonderzoek binnen het hoger onderwijs.

Door het ontwerp van een onderwijsinnovatie in het masterscriptie-traject, die hij samen met Peter Prinzie in 2020 invoerde, is Guus betrokken geraakt bij De Vlaamse Studie. Samen hebben ze tientallen masterstudenten binnen dit project begeleid. Daarnaast zijn ze samen promotor van een aantal PhD-projecten die direct voortkwamen uit deze masteronderzoeken.

Ingmar Franken



Ingmar Franken is hoogleraar klinische psychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, waar hij leiding geeft aan het Center for Substance Use and Addiction Research (CESAR). Zijn onderzoeksfocus ligt op het begrijpen van de neurocognitieve mechanismen van middelengebruik en verslaving. Hij legt zich toe zowel experimenteel onderzoek, grootschalige cohortstudies, alsook de klinische praktijk.
Hij heeft met succes 27 promovendi begeleid en is auteur van drie boeken, meer dan 250 peer-reviewed publicaties en talloze boekhoofdstukken.
Hij is hoofdredacteur van het Sage Handbook of Addiction Psychology en twee Nederlandse handboeken voor professionals over mentale stoornissen en verslaving.

Arousha Tofigh Vahed



Arousha Tofigh Vahed holds a Bachelor’s Degree in Psychology, with a minor in Cross-cultural Psychology, and a Master’s degree in Clinical Psychology. She received her Master’s degree from Erasmus University Rotterdam with a Summa Cum Laude distinction and as Valedictorian in 2023.


Her academic journey includes working as a research assistant at the Erasmus Behavioral Lab (EBL) where she contributed to neuropsychological research using psychophysiological and visuocortical measures and completing a research internship as part of the FSPPD project. She also has diverse experiences contributing to clinical practice and currently working organizationally as a People Specialist.


In her research, Arousha focuses on how abnormal personality can impact the negative side of identity exploration and development in emerging adults. Specifically, she uses facet-level approaches to identify specific abnormal personality facets that contribute to ruminative exploration. With a strong interest in supporting the mental health and well-being of emerging adults through research and practice, her research aims to develop detailed insights and interventions that help them navigate personality and identity-related challenges.

Linda Alphenaar



Linda werkt als psycholoog in de klinische praktijk. Zij behaalde master klinische psychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en haar master klinische neuropsychologie aan de Universiteit Leiden. Bij het dr. Leo Kannerhuis biedt zij hooggespecialiseerde diagnostiek en behandeling aan volwassenen met autisme in combinatie met andere psychische problemen, wanneer eerdere behandelingen niet of onvoldoende effect hebben gehad. Naast haar klinische werk is Linda betrokken bij de Vlaamse studie.


Linda's huidige onderzoek richt zich op de impact van social media op het welzijn van jongvolwassenen. Ze onderzoekt de directe relaties tussen tijd besteed aan social media, social media stress, zelfregulatie falen en subjectief welzijn. Daarnaast onderzoekt ze hoe de Big Five persoonlijkheidskenmerken deze relaties beïnvloeden en of er een optimale hoeveelheid tijd is die aan social media moet worden besteed. Dit onderzoek biedt nieuwe inzichten in hoe social media, persoonlijkheid en welzijn met elkaar samenhangen, met als doel bij te dragen aan het begrip van hoe de kwaliteit van leven van mensen kan worden verbeterd op basis van hun persoonlijkheidsverschillen.

Julia Oliver



Julia Oliver holds a Bachelor’s Degree in Psychology from Tilburg University and a Master’s degree in Clinical Psychology from Erasmus University Rotterdam, graduating with Cum Laude honors in 2023.


She is currently working in clinical practice within the field of psychosomatic health. She is also preparing to train as a licensed clinical psychologist and psychotherapist, with a strong commitment to integrating research findings into clinical settings. 


Julia’s academic and professional journey includes a research internship with the FSPPD Project, followed by a research assistantship. In her research she investigates the longitudinal relationship between internalizing problems and abnormal personality. Her facet-level design, the first of its kind in the field, aims to uncover the nuanced relationship between personality development and internalizing problems. Her research aims to provide deep insights into the complex pathways of personality development, particularly in individuals with internalizing problems, to inform future interventions and treatments.

Rita Gonçalves


Rita is an Honours Psychology student at Erasmus University Rotterdam, where she joined the research team through the Research Trainee Programme. With a diverse international background, she brings a unique perspective to her work. Originally from Portugal, Rita broadened her academic experience through an exchange programme in Singapore, where she also volunteered at a mental health institute, gaining valuable practical experience. These experiences have enriched her understanding of cultural and personal differences, which she plans to apply in her future career as a clinical psychologist and researcher.


Rita’s research focuses on the relationship between emotion regulation and personality, aiming to understand how these factors influence individual behaviour. Through this research, she hopes to contribute to a deeper understanding of psychological processes and their implications for mental health interventions, while also gaining insights she can apply in clinical practice.

Ilaria Romanelli



Ilaria Romanelli is a psychotherapist in advanced training with a Master’s degree in Clinical Psychology from Erasmus University Rotterdam (2022) and a Bachelor’s degree in Psychology from Maastricht University (2021). She is currently completing her training as a psychological psychotherapist at the Academy for Behavioral Therapy (AVT) in Cologne. She works as a guest researcher, focusing on the stability of pathological personalityin young adults.

Katja Schnitzler


Katja Schnitzler is a psychotherapist in training with a Master’s degree in Clinical Psychology from Erasmus University Rotterdam and a Bachelor’s degree from Maastricht University. She is currently completing her psychotherapy training in Cologne, Germany, and is passionate about bringing diversity-sensitive and integrative approaches into therapy. 


Katja also works as a guest researcher, examining the development of pathological personality traits in emerging adults. She is committed to bridging research and clinical practice to enhance therapeutic outcomes.