Ons team
Peter Prinzie doet vooral onderzoek naar determinanten van opvoeding en ontwikkeling. Hij is auteur en medeauteur van meer dan 100 (inter)nationale publicaties.
In haar onderzoek richt zij zich op de vraag hoe jonge kinderen leren omgaan met hun gevoelens en leren om te luisteren naar hun ouders of leerkrachten. Zij onderzoekt hiervoor het samenspel tussen opvoeding en kenmerken van het kind zelf (bv. temperament), bij zowel normaal ontwikkelende kinderen als bij kinderen die opgroeien in moeilijke omstandigheden.
Ook in haar huidige onderzoek bestudeert Nicole de rol van vaders in de opvoeding en ontwikkeling van kinderen.
In haar onderzoek richt zij zich op de beschrijving en verklaring van de ontwikkeling in agressief en regeloverschrijdend gedrag van jongens en meisjes, tijdens de kindertijd en adolescentie. De verklarende factoren waar zij zich op focust zijn persoonlijkheidskenmerken van ouders en kinderen, en opvoedgedrag van moeders en vaders.
In haar onderzoek richt Ank Ringoot zich op de rol van opvoeding en welbevinden van vaders en moeders op de ontwikkeling van probleemgedrag van kinderen.
In haar onderzoek focust Daphne zich op de romantische en seksuele ontwikkeling van jongeren en de link met sociale context factoren, zoals opvoeding, relaties met leeftijdgenoten, seksuele voorlichting op scholen, en media.
Willemijn richt zich in haar onderzoek vooral op de rol van de kwaliteit van de ouderlijke partnerrelatie op het welzijn van het kind en het bredere gezinsfunctioneren.
Donna richt zicht in haar onderzoek op de impact van vroege stress op de latere ontwikkeling van kinderen. Ook onderzoekt zij waarom sommige kinderen wel en andere kinderen geen problemen ontwikkelen, nadat zij een stressvolle gebeurtenis hebben meegemaakt.
In haar onderzoek richt Marike zich op de samenhang tussen gedrags- en emotionele problemen en hoe deze zich vanaf jonge leeftijd ontwikkelen.
Binnen haar onderzoek focust İldeniz zich op de vraag of er in de vroege kindertijd al factoren zijn (zoals gedrag en persoonlijkheid) die een indicatie kunnen geven van hoe iemand in de volwassenheid zal functioneren.
In het verlengde van haar promotieonderzoek 'Jongleren met media: de gevolgen van media multitasking op de ontwikkeling van adolescenten' gaat haar onderzoek in op het begrijpen van mediagebruik onder jongeren en de mogelijke positieve en negatieve effecten van mediagebruik op verschillende ontwikkelingsdomeinen, zoals slaap, aandacht en welzijn.