Resultaten

Resultaten

Overzicht resultaten


Sinds 1999 zijn er negen metingen geweest binnen de Vlaamse studie. In deze metingen hebben de jongeren, ouders en leerkrachten vragenlijsten ingevuld. Op basis van deze enorme schat aan informatie, zijn er door de onderzoekers vele wetenschappelijke artikelen geschreven en in de media nieuwsberichten uitgekomen.


Hieronder vindt u deze nieuwsberichten, nieuwsbrieven die naar de deelnemers zijn verstuurd en wetenschappelijke artikelen.

Nieuwsberichten

2009, Amaranta de Haan, bron: Trouw


Schreeuwende ouders beschadigen kind


Ouders die schreeuwen tegen hun kind of het zwaar bekritiseren om het terecht te wijzen, lopen de kans dat hun kind meer gaat liegen, spijbelen en stelen dan andere kinderen. Het geschreeuw maakt vooral kinderen die introvert, onwelwillend of slordig zijn agressief, al speelt aanleg daarbij ook een rol.

Lees hier verder.

2003, Peter Prinzie, bron: KLASSE


Waarom zijn kinderen stout?


Een driftbui, liegen, nukkig reageren, ze doen het allemaal wel eens. Waarom zijn kinderen (soms) stout? En wanneer wordt stout zijn echt probleemgedrag? «Ouders moeten dringend hun kinderen opnieuw opvoeden», klinkt het op school. «Je kan ouders niet altijd met de vinger wijzen», zegt doctor Peter Prinzie. «Sommige kinderen hebben gewoon een moeilijker karakter. En dat los je niet altijd op met een strenge aanpak.»Dr. Peter Prinzie: «Goed opvoeden is niet genoeg».


Drie jaar lang volgde orthopedagoog Peter Prinzie 680 kinderen tussen 4 en 6 jaar tot ze 7 en 9 waren. Hij zocht naar het verband tussen probleemgedrag bij kinderen en hun opvoeding. Hoe stout zijn kinderen en waarom?

Lees hier verder.

2001, Peter Prinzie, bron: KLASSE


Jong geweld


U leest niet vaak cijfers over geweld bij jonge kinderen. Hier zijn ze. Eén op vijf Vlaamse moeders van jongens tussen 4 en 7 jaar meldt dat hun kind regelmatig spullen van andere kinderen vernielt. Meisjes zijn blijkbaar op vele punten een pak braver. Eén op vier jongens vecht veel, ongeveer één op drie heeft regelmatig een driftbui, liegt en bedriegt. Dat blijkt uit tussentijdse resultaten van het onderzoek «Opvoeding in Vlaanderen» aan de Universiteit van Leuven. Voor Klasse voor Ouders vergeleken de onderzoekers de cijfers ook met die van tien jaar geleden.


«Er is niet méér dan toen», zegt Peter Prinzie, pedagoog en coördinator van het onderzoek. «Ook al denken ouders en opvoeders dat misschien.» Toch zijn jonge kinderen soms al heel agressief. Dat zorgt voor problemen thuis en op school.

Lees hier verder.

Nieuwsbrieven

Klik op een nieuwsbrief om hem volledig te zien.

2018

2015

2009

2004

Wetenschappelijke artikelen

Hier vind je een lijst met referenties van alle wetenschappelijke artikelen die op basis van de Vlaamse Studie zijn geschreven. Als je op een referentie klikt, word je doorgestuurd naar de link van het artikel in Web of Science. Mocht je niet kunnen inloggen in Web of Science, kan je altijd een artikel bij ons opvragen via het respons vak hieronder.

Jaartal


2019







2018













2017


















2016
















2015





2014









2013

















2012
















2010
















2009







2008




2007





2006





2005









2004





2003

Referentie


Prinzie, P., De Haan, A. D., & Belsky, J. (2019). Personality and Parenting. In M.H. Bornstein (Ed.), Handbook of parenting. Volume 3: Being and becoming a parent (3rd., pp. 797-822). New York, NY: Routledge.


Van Eldik, W. M., De Haan, A. D., Arends, L. R., Belsky, J., & Prinzie, P. (in press). Personality, depressive symptoms, interparental relationship and parenting: Prospective associations of an actor-partner interdependency model. Journal of Family Psychology.


De Haan, A. D., Prinzie, P., Sentse, M., & Jongerling, J. (2018). Latent Difference Score Modeling: A flexible approach to studying informant discrepancies. Psychological Assessment, 30, 358-369. doi:10.1037/pas0000480


Deutz, M. H. F., Vossen, H., De Haan, A. D., Deković, M., Van Baar, A., & Prinzie, P. (2018). Normative development of the Child Behavior Checklist Dysregulation Profile from early childhood to adolescence: Associations with personality pathology. Development and Psychopathology, 30, 437-447. doi:10.1017/S0954579417000955


Van Eldik, W. M., Prinzie, P., Deković, M., & De Haan, A. D. (2018). De ontwikkeling van huwelijksstress en externaliserend gedrag in de tijd. De rol van ouderlijke competentiegevoelens. Kind en Adolescent, 39, 218-235.


De Haan, A. D., De Pauw, S. S. W., van den Akker, A. L., & Prinzie, P. (2017). Long-term developmental changes in children’s lower-order Big Five personality facets. Journal of Personality, 85, 616-631. doi:10.1111/jopy.12265


Raaijmakers, D., Polak, M. G., Arends, L. R., van Eldik, W. M., & Prinzie, P. (2017). The Dimensional Assessment of Personality Pathology – Short Form for Adolescents (DAPP-SF-A): normative data for Flemish adolescents aged 16 to 21 years. Scandinavian Journal of Child and Adolescent Psychiatry and Psychology, 5, 55-63.


Sentse, M., Kretschmer, T., De Haan, A. D., & Prinzie, P. (2017). Conduct problem trajectories between age 4 and 17 and their associations with adjustment in early adulthood. Journal of Youth and Adolescence, 46, 1633-1642. doi: 10.1007/s10964-016-0476-4


Van Eldik, W. M., Prinzie, P., Deković, M., & De Haan, A. D. (2017). Longitudinal associations between marital stress and externalizing behavior: Does parental sense of competence mediate processes? Journal of Family Psychology, 31, 420-430. doi:10.1037/fam0000282



Becht, A. L., Prinzie, P., Deković, M., & Shiner, R. L. (2016). Child personality facets and overreactive parenting as predictors of aggression and rule-breaking trajectories from childhood to adolescence. Development and Psychopathology, 28, 399-413.


De Haan, A. D., Prinzie, P., & Deković, M. (2016). Longitudinale effecten van persoonlijkheidskenmerken van ouders en kinderen op opvoedgedrag. Pedagogiek, 36, 155-174.


Deutz, M. H. F., Geeraerts, S. B., Van Baar, A. L., Dekovic, M., & Prinzie, P. (2016). The Dysregulation Profile in middle childhood and adolescence across reporters: Factor structure, measurement invariance, and links with self-harm and suicidal ideation. European Child & Adolescent Psychiatry, 25, 431-442.


Van den Akker, A. L., Prinzie, P., & Overbeek, G. J. (2016). Dimensions of personality pathology in adolescence: Longitudinal associations with Big Five personality dimensions across childhood and adolescence. Journal of Personality Disorders, 30, 211-231.



Egberts, M., Deković, M., Van den Akker, A. L., De Haan, & Prinzie, P. (2015). The Prospective relationship between child personality and perceived parenting:  Mediation by parental sense of competence. Personality and Individual Differences, 77, 193-198.



Prinzie, P., Van Harten, L., Deković, M., van den Akker, A. L., & Shiner, R. L. (2014). Developmental trajectories of anxious and depressive problems during the transition from childhood to adolescence: Personality x parenting interactions. Development and Psychopathology, 26, 1077-1092.


Van den Akker, A. L., Deković, M., Asscher, J. J., & Prinzie, P. (2014). Mean-level personality development across childhood and adolescence: A temporary defiance of the maturity principle and bidirectional associations with parenting. Journal of Personality and Social Psychology, 107, 736-750.



De Haan, A. D., Deković, M., Van den Akker, A. L., Stoltz, S., & Prinzie, P. (2013). Developmental personality types from childhood to adolescence: Associations with parenting and adjustment. Child Development, 84, 2015-2030.


De Haan, A. D., Soenens, B., Deković, M., & Prinzie, P. (2013). Effects of childhood aggression on parenting during adolescence: The role of parental psychological need satisfaction. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 42, 393-404.


Van den Akker, A. L., Deković, M., Asscher, J. J., Shiner, R. L., & Prinzie, P. (2013). Personality types in childhood:  Relations to latent trajectory classes of problem behavior and overreactive parenting across the transition into adolescence. Journal of Personality and Social Psychology, 104, 750-764.


Van den Akker, A. L., Prinzie, P., Deković, M., Asscher, J. J., De Haan, A. D., & Widiger, T. (2013). The development of personality extremity from childhood to adolescence: Relations to internalizing and externalizing problems. Journal of Personality and Social Psychology, 105, 1038-1048.



De Haan, A. D., Deković, M., & Prinzie, P. (2012). Longitudinal impact of parental and adolescent personality on parenting. Journal of Personality and Social Psychology, 102, 189-199.


De Haan, A. D., Prinzie, P., & Deković, M. (2012). Change and reciprocity in adolescent aggressive and rule-breaking behaviors and parental support and dysfunctional discipline. Development and Psychopathology, 24, 301-315.


Prinzie, P., Deković, M., van den Akker, A. L., de Haan, A. D., Stoltz, S. E. M. J., & Hendriks, A. A. J. (2012). Fathers' personality and its interaction with children's personality as predictors of perceived parenting behavior six years later. Personality and Individual Differences, 52, 183-189.


Slagt, M., Deković, M., De Haan, A. D., Van den Akker, A. L., & Prinzie, P. (2012). Longitudinal associations between mothers' and fathers' sense of competence and children's externalizing problems: The Mediating role of parenting. Developmental Psychology, 48, 1554-1562.



De Haan, A. D., Prinzie, P., & Deković, M. (2010). How and why children change in aggression and delinquency from childhood to adolescence: Moderation of overreactive parenting by child personality. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51, 725-733.


Prinzie, P., Van der Sluis C. M., de Haan, A. D., & Deković, M., (2010). The mediational role of parenting on the longitudinal relation between child personality and externalizing behavior. Journal of Personality, 78, 1301-1324.


Van den Akker, A. L., Deković, M., & Prinzie, P. (2010). Transitioning to adolescence: How changes in child personality and overreactive parenting predict adolescent adjustment problems. Development and Psychopathology, 22, 151-163.


Van den Akker, A. L., Deković, M., Prinzie, P., & Asscher, J. J. (2010). Toddlers’ temperament profiles: Stability and relations to negative and positive parenting. Journal of Abnormal Child Psychology, 38, 485-495.



De Haan, A. D., Prinzie, P., & Deković, M., (2009). Mothers’ and fathers’ personality and parenting: The mediating role of sense of competence. Developmental Psychology, 45, 1695-1707.


Prinzie, P., Stams, G. J., Deković, M., Reijntjes, A. H. A., & Belsky, J. (2009). The relation between parent personality and parenting: A meta-analytic review. Journal of Personality and Social Psychology, 97, 351-362.



Prinzie, P., & Deković, M. (2008). Continuity and change of childhood personality characteristics through the lens of teachers. Personality and Individual Differences, 45, 82-88.



Prinzie, P., Onghena, P., & Hellinckx, W. (2007). Re-examining the Parenting Scale: Reliability, factor structure, and concurrent validity of a scale for assessing the discipline practices of mothers and fathers of elementary school-aged children. European Journal of Psychological Assessment, 23, 24-31.   



Prinzie, P., Onghena, P., & Hellinckx, W. (2006). A cohort-sequential multivariate latent growth curve analysis of normative CBCL aggressive and delinquent problem behavior: associations with harsh discipline and gender. International Journal of Behavioral Development, 30, 444-459.



Prinzie, P., Onghena, P., & Hellinckx, W. (2005). The effect of parent and child personality characteristics on children’s externalizing problem behavior from age 4 to 9 years: A cohort-sequential latent growth curve analysis. Merrill-Palmer Quarterly, 51, 335-366.


Prinzie, P., Onghena, P., Hellinckx, W., Grietens, H., Ghesquiere, P., & Colpin, H. (2005). Direct and indirect relationships between parental personality and externalising behaviour: The role of negative parenting. Psychologica Belgica, 45, 123-146.



Prinzie, P., Onghena, P., Hellinckx, W., Grietens, H., Ghesquiere, P., & Colpin, H. (2004). Parent and child personality characteristics as predictors of negative discipline and externalizing problem behaviour in children. European Journal of Personality, 18, 73-102.



Prinzie, P., Onghena, P., Hellinckx, W., Grietens, H., Ghesquière, P., & Colpin, H. (2003). The additive and interactive effects of parenting and children’s personality on externalising behaviour. European Journal of Personality, 17, 95-117.

Om een artikel op te vragen, kan je hieronder je gegevens en de titel van het artikel invullen. Dan zullen we het betreffende artikel zo spoedig mogelijk naar je versturen.

 
 
 

CONTACTGEGEVENS

  Erasmus Universiteit Rotterdam