Resultaten

Resultaten

Overzicht resultaten

 

Sinds 1999 zijn er acht metingen geweest binnen de Vlaamse studie. In deze metingen hebben de jongeren, ouders en leerkrachten vragenlijsten ingevuld. Op basis van deze enorme schat aan informatie, zijn er door de onderzoekers vele wetenschappelijke artikelen geschreven en in de media nieuwsberichten uitgekomen.

 

Hieronder vindt u deze nieuwsberichten, nieuwsbrieven die naar de deelnemers zijn verstuurd en wetenschappelijke artikelen.

Nieuwsberichten

2009, Amaranta de Haan, bron: Trouw

 

Schreeuwende ouders beschadigen kind

 

Ouders die schreeuwen tegen hun kind of het zwaar bekritiseren om het terecht te wijzen, lopen de kans dat hun kind meer gaat liegen, spijbelen en stelen dan andere kinderen. Het geschreeuw maakt vooral kinderen die introvert, onwelwillend of slordig zijn agressief, al speelt aanleg daarbij ook een rol.

Lees hier verder.

2003, Peter Prinzie, bron: KLASSE

 

Waarom zijn kinderen stout?

 

Een driftbui, liegen, nukkig reageren, ze doen het allemaal wel eens. Waarom zijn kinderen (soms) stout? En wanneer wordt stout zijn echt probleemgedrag? «Ouders moeten dringend hun kinderen opnieuw opvoeden», klinkt het op school. «Je kan ouders niet altijd met de vinger wijzen», zegt doctor Peter Prinzie. «Sommige kinderen hebben gewoon een moeilijker karakter. En dat los je niet altijd op met een strenge aanpak.»Dr. Peter Prinzie: «Goed opvoeden is niet genoeg».

 

Drie jaar lang volgde orthopedagoog Peter Prinzie 680 kinderen tussen 4 en 6 jaar tot ze 7 en 9 waren. Hij zocht naar het verband tussen probleemgedrag bij kinderen en hun opvoeding. Hoe stout zijn kinderen en waarom?

Lees hier verder.

2001, Peter Prinzie, bron: KLASSE

 

Jong geweld

 

U leest niet vaak cijfers over geweld bij jonge kinderen. Hier zijn ze. Eén op vijf Vlaamse moeders van jongens tussen 4 en 7 jaar meldt dat hun kind regelmatig spullen van andere kinderen vernielt. Meisjes zijn blijkbaar op vele punten een pak braver. Eén op vier jongens vecht veel, ongeveer één op drie heeft regelmatig een driftbui, liegt en bedriegt. Dat blijkt uit tussentijdse resultaten van het onderzoek «Opvoeding in Vlaanderen» aan de Universiteit van Leuven. Voor Klasse voor Ouders vergeleken de onderzoekers de cijfers ook met die van tien jaar geleden.

 

«Er is niet méér dan toen», zegt Peter Prinzie, pedagoog en coördinator van het onderzoek. «Ook al denken ouders en opvoeders dat misschien.» Toch zijn jonge kinderen soms al heel agressief. Dat zorgt voor problemen thuis en op school.

Lees hier verder.

Nieuwsbrieven

Klik op een nieuwsbrief om hem volledig te zien.

2004

2009

2015

Wetenschappelijke artikelen

Hier vind je een lijst met referenties van alle wetenschappelijke artikelen die op basis van de Vlaamse Studie zijn geschreven. Als je op een referentie klikt, word je doorgestuurd naar de link van het artikel in Web of Science. Mocht je niet kunnen inloggen in Web of Science, kan je altijd een artikel bij ons opvragen via het respons vak hieronder.

Jaartal

 

2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2015

 

 

 

 

2014

 

 

 

 

 

 

 

 

2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2009

 

 

 

 

 

 

2008

 

 

 

 

2007

 

 

 

 

 

2006

 

 

 

 

2005

 

 

 

 

 

 

 

 

2004

 

 

 

 

2003

Referentie

 

Becht, A. L., Prinzie, P., Deković, M., & Shiner, R. L. (2016). Child personality facets and overreactive parenting as predictors of aggression and rule-breaking trajectories from childhood to adolescence. Development and Psychopathology, 28, 399-413.

 

Deutz, M. H. F., Geeraerts, S. B., Van Baar, A. L., Dekovic, M., & Prinzie, P. (2016). The Dysregulation Profile in middle childhood and adolescence across reporters: Factor structure, measurement invariance, and links with self-harm and suicidal ideation. European Child & Adolescent Psychiatry, 25, 431-442.

 

Van den Akker, A. L., Prinzie, P., & Overbeek, G. J. (2016). Dimensions of personality pathology in adolescence: Longitudinal associations with Big Five personality dimensions across childhood and adolescence. Journal of Personality Disorders, 30, 211-231.

 

 

Egberts, M., Deković, M., Van den Akker, A. L., De Haan, & Prinzie, P. (2015). The Prospective relationship between child personality and perceived parenting: Mediation by parental sense of competence. Personality and Individual Differences, 77, 193-198.

 

 

Prinzie, P., Van Harten, L., Deković, M., van den Akker, A. L., & Shiner, R. L. (2014). Developmental trajectories of anxious and depressive problems during the transition from childhood to adolescence: Personality x parenting interactions. Development and Psychopathology, 26, 1077-1092.

 

Van den Akker, A. L., Deković, M., Asscher, J. J., & Prinzie, P. (2014). Mean-level personality development across childhood and adolescence: A temporary defiance of the maturity principle and bidirectional associations with parenting. Journal of Personality and Social Psychology, 107, 736-750.

 

 

De Haan, A. D., Deković, M., Van den Akker, A. L., Stoltz, S., & Prinzie, P. (2013). Developmental personality types from childhood to adolescence: Associations with parenting and adjustment. Child Development, 84, 2015-2030.

 

De Haan, A. D., Soenens, B., Deković, M., & Prinzie, P. (2013). Effects of childhood aggression on parenting during adolescence: The role of parental psychological need satisfaction. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 42, 393-404.

 

Van den Akker, A. L., Deković, M., Asscher, J. J., Shiner, R. L., & Prinzie, P. (2013). Personality types in childhood: Relations to latent trajectory classes of problem behavior and overreactive parenting across the transition into adolescence. Journal of Personality and Social Psychology, 104, 750-764.

 

Van den Akker, A. L., Prinzie, P., Deković, M., Asscher, J. J., De Haan, A. D., & Widiger, T. (2013). The development of personality extremity from childhood to adolescence: Relations to internalizing and externalizing problems. Journal of Personality and Social Psychology, 105, 1038-1048.

 

 

De Haan, A. D., Deković, M., & Prinzie, P. (2012). Longitudinal impact of parental and adolescent personality on parenting. Journal of Personality and Social Psychology, 102, 189-199.

 

De Haan, A. D., Prinzie, P., & Deković, M. (2012). Change and reciprocity in adolescent aggressive and rule-breaking behaviors and parental support and dysfunctional discipline. Development and Psychopathology, 24, 301-315.

 

Prinzie, P., Deković, M., van den Akker, A. L., de Haan, A. D., Stoltz, S. E. M. J., & Hendriks, A. A. J. (2012). Fathers' personality and its interaction with children's personality as predictors of perceived parenting behavior six years later. Personality and Individual Differences, 52, 183-189.

 

Slagt, M., Deković, M., De Haan, A. D., Van den Akker, A. L., & Prinzie, P. (2012). Longitudinal associations between mothers' and fathers' sense of competence and children's externalizing problems: The Mediating role of parenting. Developmental Psychology, 48, 1554-1562.

 

 

De Haan, A. D., Prinzie, P., & Deković, M. (2010). How and why children change in aggression and delinquency from childhood to adolescence: Moderation of overreactive parenting by child personality. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51, 725-733.

 

Prinzie, P., Van der Sluis C. M., de Haan, A. D., & Deković, M., (2010). The mediational role of parenting on the longitudinal relation between child personality and externalizing behavior. Journal of Personality, 78, 1301-1324.

 

Van den Akker, A. L., Deković, M., & Prinzie, P. (2010). Transitioning to adolescence: How changes in child personality and overreactive parenting predict adolescent adjustment problems. Development and Psychopathology, 22, 151-163.

 

Van den Akker, A. L., Deković, M., Prinzie, P., & Asscher, J. J. (2010). Toddlers’ temperament profiles: Stability and relations to negative and positive parenting. Journal of Abnormal Child Psychology, 38, 485-495.

 

 

De Haan, A. D., Prinzie, P., & Deković, M., (2009). Mothers’ and fathers’ personality and parenting: The mediating role of sense of competence. Developmental Psychology, 45, 1695-1707.

 

Prinzie, P., Stams, G. J., Deković, M., Reijntjes, A. H. A., & Belsky, J. (2009). The relation between parent personality and parenting: A meta-analytic review. Journal of Personality and Social Psychology, 97, 351-362.

 

 

Prinzie, P., & Deković, M. (2008). Continuity and change of childhood personality characteristics through the lens of teachers. Personality and Individual Differences, 45, 82-88.

 

 

Prinzie, P., Onghena, P., & Hellinckx, W. (2007). Re-examining the Parenting Scale: Reliability, factor structure, and concurrent validity of a scale for assessing the discipline practices of mothers and fathers of elementary school-aged children. European Journal of Psychological Assessment, 23, 24-31.

 

 

Prinzie, P., Onghena, P., & Hellinckx, W. (2006). A cohort-sequential multivariate latent growth curve analysis of normative CBCL aggressive and delinquent problem behavior: associations with harsh discipline and gender. International Journal of Behavioral Development, 30, 444-459.

 

 

Prinzie, P., Onghena, P., & Hellinckx, W. (2005). The effect of parent and child personality characteristics on children’s externalizing problem behavior from age 4 to 9 years: A cohort-sequential latent growth curve analysis. Merrill-Palmer Quarterly, 51, 335-366.

 

Prinzie, P., Onghena, P., Hellinckx, W., Grietens, H., Ghesquiere, P., & Colpin, H. (2005). Direct and indirect relationships between parental personality and externalising behaviour: The role of negative parenting. Psychologica Belgica, 45, 123-146.

 

 

Prinzie, P., Onghena, P., Hellinckx, W., Grietens, H., Ghesquiere, P., & Colpin, H. (2004). Parent and child personality characteristics as predictors of negative discipline and externalizing problem behaviour in children. European Journal of Personality, 18, 73-102.

 

 

Prinzie, P., Onghena, P., Hellinckx, W., Grietens, H., Ghesquière, P., & Colpin, H. (2003). The additive and interactive effects of parenting and children’s personality on externalising behaviour. European Journal of Personality, 17, 95-117.

Om een artikel op te vragen, kan je hieronder je gegevens en de titel van het artikel invullen. Dan zullen we het betreffende artikel zo spoedig mogelijk naar je versturen.

 
 
 

CONTACTGEGEVENS

Erasmus Universiteit Rotterdam